Resep Ayam Masak Thai dan Cara Memasak

Ayam Masak Thai

Menu ayam ini rasanya pedas-pedas asam segar yang didapat dari perasan jeruk nipisnya. Kalo kata yang punya resep, jeruk nipisnya harus diperas ketika sudah masak dan api kompornya udah dimatikan, biar dapat rasa segarnya. Kalo ditambah di awal ketika masak bisa jadi pahit dan gak sedap rasanya. Wangi serainya juga nonjol banget karena lumayan banyak pemakaian nya. Saya rasa menu ayam ini cukup sesuai buat #SupportBumil di program #PROMIL yang diadain PeppaCook buatibu-ibu yg lagi hamil ni, karena rasanya yang pedas dan asam segar. Semoga bisa menginspirasi para bumil yang lagi di fase mual-mual supaya mood makannya bisa kembali.

Sumber : Che Nom

Bahan-bahan

  1. 500 gr Ayam, potong sesuai selera
  2. Sedikit kunyit bubuk
  3. 8 lembar Daun jeruk, buang tulangnya
  4. 3 batang Serai (saya pakai 2 batang), geprek
  5. 2 sdm Saus cabe
  6. 2 sdm Saus tiram
  7. 1 sdt Gula jawa (saya pake gula palm)
  8. 300 ml Air (atau sesuai selera)
  9. 1/2 buah Bawang bombay, iris
  10. Sedikit Air jeruk nipis (kira-kira 1 jeruk nipis kecil)
  11. Garam secukup rasa
  12. Minyak masak
  13. Bumbu halus :
  14. 4 buah Bawang merah
  15. 6 siung Bawang putih
  16. 3 buah Cabe merah besar
  17. 2 buah Cabe hijau besar
  18. 10 biji Cabe rawit (tambah jika mau lebih pedas)
  19. 2 ruas Kunyit

Langkah

  1. Lumuri ayam dengan garam dan bubuk kunyit. Goreng ayam setengah masak, angkat.

  2. Ambil sekitar 5 sdm minyak bekas goreng ayam. Tumis serai sampai harum.

  3. Masukkan bumbu halus, tumis sampai matang, sekitar 10 menit. Masukkan sebagian daun jeruk, masak lagi.

  4. Masukkan ayam, saos tiram, saos cabe dan air. Masak hingga bumbu meresap dan ayam matang sempurna.

  5. Tambahkan sisa daun jeruk, aduk rata. Tambahkan juga gula merah dan garam.

  6. Terakhir masukkan irisan bawang bombay, masak sampai bawang bombay agak layu. Koreksi rasa. Jika terlalu kental, bisa tambah air agar berkuah, disesuaikan saja. Matikan api.

  7. Peras air jeruk nipis, peras sedikit dulu, dirasa dulu, kalo masih agak kurang terasa asam, tambah lagi. Aduk rata. Siap disajikan dengan nasi panas. Rasanya pedas-pedas segar.

Ayam Masak Thai Jumaat, 1 November 2019 Ayam Masak Thai Azie 11 per 01 per 2019 Ayam featured Lauk Pauk Masakan Thai Saya sebenarnya amat terkejut dengan berita perceraian Resepi Ayam Masak Thai Yang Mengancam Sedapnya. Masa Penyediaan: 10 minit, Masa Memasak: 20 minit, Jumlah Hidangan: 5-6 orang. Resepi Oleh: Che' Nom. Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan serai …ditambah pulak dengan perahan jus limau Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan serai…ditamb

Jika dah jemu dengan menu Ayam Pedas, Ayam Halia, Ayam Sambal, Ayam Kicap dan sebagainya, apa kata hari ni cuba menu Ayam Masak Thai ni pula. Bahan nak masak sangatlah mudah. Rasanya memang sedap giler! Jadi anda kena cuba. Dijamin tak menyesal punya. Ini Rahsia Membuatnya. Tak boleh move on lagi ayam masak Thai ni. Buat dah semalam takcukup. Jadi kita repeat buat lagi. Buat berkali-kali pun tidak jemu. Korang boleh cuba buat . 1.Tumis serai yang dititik sampai naik bau. 2.Kemudian masukkan hirisan bawang dgn daun limau purut. Tumis sampai garing. Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan serai…ditamb

Cara memasak: 1) Cuci bersih bahagian ayam, kunyit dan garamkan. Kemudian goreng masak keemasan. Goreng tak perlu lama dan garing. Yang penting ayam masak. 2) Blend semua bahan B dengan sedikit air. Kalau nak pedas tambahkan lagi cili api. 3) Tumis semua bahan kisar dengan serai dan sedikit bawang hiris. Beginilah hasil masakan Ayam Masak Thai yang mengiurkan. Rasanya memang sedap bercampur rasa pedas original Thai dan sangat sesuai dinikmati semasa waktu berbuka puasa nanti. Selamat mencuba! Sumber: Aien Weyl Ayam Masak Thai Pad Krapow Bahan – Bahan: 45 – 60 ml minyak 3 biji cili burung Thai ( buang biji jika mahu dan hiris halus) 3 biji bawang merah ( dihiris halus) 5 ulas bawang putih (dihiris halus) 450 gram ayam (dicincang) 8 gram gula atau madu 30 ml kicap soya 15 ml sos ikan 80 ml stok ayam rendah garam atau air

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan ayam masak thai🇹🇭 sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Ayam Masak Thai🇹🇭 menggunakan 17 bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya. Boleh tahan sedap jugak ayam masak Thai ni. Lebih kurang rasa macam ayam masak cili padi. Antara bahan yang penting dalam resepi ayam masak Thai ni ialah daun limau purut. Pada Bagaimana cara untuk membuat Ayam Masak Thai yang Sedap dengan 15 bahan saja dan 5 langkah sahaja. 15 Bahan-Bahan yang diperlukan untuk Resepi Ayam Masak Thai yang Sedap AYAM MASAK THAI . Bahan A: 10 ketul bahagian ayam digoreng 1 biji bawang besar per holland (potong bulat) 2 batang serai dititik Daun limau purut Garam secukupnya 2 sudu sos tiram 2 sudu sos cili Sedikit air Minyak .

Resipi Untuk Memasak Ayam masak thai Yang Enak Dan Ringkas. Provide some list of best food recipes and step to serve or cook.. Halo kawan-kawan, pembaca kami akan menulis cara untuk menyediakan dan memasak makanan yang boleh anda sendiri sendiri di rumah, tentu saja, dengan cara yang mudah dan sederhana, tetapi dengan rasa yang enak, mari kita teruskan dan melihat bagaimana hidangan berikut Beginilah hasil masakan Ayam Masak Thai yang mengiurkan. Rasanya memang sedap bercampur rasa pedas original Thai dan sangat sesuai dinikmati semasa waktu berbuka puasa nanti. Selamat mencuba! Sumber: Aien Weyl Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan serai…ditamb